A woman wearing a business suit is walking through a city residential street while checking her smart phone for updates

Welke impact kunnen bedrijven maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Bedrijven en organisaties maken deel uit van de gemeenschap waarin ze opereren. Naast het creëren van banen en welvaart, kunnen bedrijven ook een positieve invloed hebben op de samenleving en positieve sociale en ecologische veranderingen bevorderen.

Over de hele wereld is het voor regeringen en maatschappelijke instellingen moeilijk om het vertrouwen van de bevolking te behouden1. Dit geeft bedrijven de kans om het voortouw te nemen in sociale kwesties die hun klanten belangrijk vinden een positieve verandering te stimuleren. 

Onderzoek toont aan dat activiteiten die bedrijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ontplooien niet alleen voor uiterlijk vertoon zijn.2 Impact hebben op de samenleving kan bijdragen aan de bedrijfsgroei net als andere bedrijfsactiviteiten.

Bekijk de initiatieven van Brother op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en de Sustainable Development Goals (SDG’s)

MVO activiteiten

 

Wat zijn voor bedrijven en organisaties de voordelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of corporate social responsibility (CSR)?

 

1. MVO geeft je reputatie een boost

Er is een bewezen verband tussen de MVO-activiteiten van een bedrijf en de reputatie. Op het meest praktische niveau zal een klant die een keuze moet maken tussen twee potentiële leveranciers, degene kiezen met de beste reputatie en degene die het meeste vertrouwen geniet.11 

In zeer competitieve markten is MVO een belangrijke onderscheidende factor, waarbij klanten eerder kiezen voor bedrijven waarvan de positie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid aansluit bij hun eigen kernwaarden en voorkeuren. Sterker nog, 90% van de consumenten zegt bereid te zijn om een aankoopbeslissing te baseren op een merk dat opkomt voor een kwestie die hen interesseert.3

2. MVO verbetert loyaliteit, motivatie en productiviteit van medewerkers

Onderzoek toont aan dat effectieve MVO-programma's het gevoel van verbondenheid bij werknemers vergroten. Het personeelsverloop daalt en de motivatie verbetert, wat leidt tot meer werkplezier en een hogere productiviteit.4

Daarbij komt dat 64% van de millennials zegt dat ze niet zouden gaan werken voor een bedrijf zonder sterk MVO-beleid. En 83% zegt dat ze loyaler zouden zijn aan een bedrijf dat het personeel activeert om bij te dragen aan sociale en milieukwesties.5

Sterker nog: jongeren zijn niet alleen meer gemotiveerd om te werken voor organisaties met een sociaal geweten, driekwart zegt dat ze genoegen zouden nemen met een lager salaris als hun werkgever maatschappelijk verantwoord bezig is.6

Lees meer over de milieu activiteiten die wij, onze medewerkers en partners hebben opgezet.

Milieu activiteiten 

3. MVO vergroot de loyaliteit van klanten

Door MVO-waarden centraal te stellen in de bedrijfsstrategie wordt de klantloyaliteit sterker.7 Volgens een Statista-rapport is 70% van de consumenten het ermee eens dat ze loyaler zijn aan bedrijven die hun uitspraken over maatschappelijk verantwoord ondernemen ook daadwerkelijk kracht bij zetten.8

Dit is vooral belangrijk in een post-pandemische wereld waarin klanten steeds meer worden gedreven door motivaties die verder gaan dan prijs en kwaliteit. Ze zullen niet alleen bedrijven in de steek laten die hun waarden niet ondersteunen, maar betalen ook graag iets  meer aan degenen die dat wel doen.9

Lees meer over ons recyclingprogramma en hoe klanten ons kunnen helpen om de impact op het milieu te beperken.

Recycling 


4. MVO voegt maatschappelijke en economische waarde toe

Het komt erop neer dat bedrijven met sterke maatschappelijke verantwoordelijkheid klanten aantrekken die minder prijselastisch zijn. Simpel gezegd, klanten zullen er eerder voor kiezen om een duurder merk te kopen dat sociale waarde toevoegt, in plaats van een goedkopere die dat niet doet.3

Uit een onderzoek van Nielsen blijkt dat bijna tweederde van de consumenten bereid is extra te betalen voor producten en diensten van bedrijven die zich inzetten voor het toevoegen van maatschappelijke waarde. Deze bereidheid om meer te betalen is consistent in alle inkomensgroepen en leeftijdsgroepen.10

Bekijk het milieubeleid van de Brother groep

Milieu activiteiten 



Maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus nemen

MVO-activiteiten moeten altijd voortkomen uit authentieke en oprechte betrokkenheid. Bij Brother geloven we in het ondersteunen van doelen die relevant zijn voor onze waarden en we stellen maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal in de bedrijfsfilosofie.

Sinds 2009 heeft Brother een partnerschap met Cool Earth, een non-profitorganisatie die over de hele wereld dorpen en gemeenschappen in het regenwoud ondersteunt bij het in stand houden van hun leefomgeving. Via deze samenwerking zijn inmiddels al 27 miljoen bomen behoed voor houtkap, wat resulteert in meer dan 37 miljoen opgeslagen ton koolstof.

Alle Europese Brother vestigingen promoten actief het Cool Earth Eco-Rewards programma door gratis inzameling en recycling van lege inkt- en tonercartridges aan te bieden. Dit vermindert afval, minimaliseert de impact op het milieu en draagt bij aan de essentiële financiering voor de activiteiten van Cool Earth.

Bekijk de infographic voor meer informatie over Brother’s langdurige samenwerking met Cool Earth. 

Bekijk de Infographic


Bronnen

1. Edelman: "2021 Trust Barometer" - 2021
2. SSRN: "CSR Performance and the Economic Value of Innovation" -  April 2020/October 2021
3. StampMe.com: "How Can Corporate Social Responsibility Impact Loyalty Programs?" - November 2019
4. emerald insight: "Corporate social responsibility impact on talent retention among Generation Y" - October 2020
5. Forbes: "The Power Of Purpose: The Business Case For Purpose" May 2020
6. sustainablebrands.com: "3/4 of Millennials Would Take a Pay Cut to Work for a Socially Responsible Company"
7. tandfonline.com: "The effects of corporate social responsibility on consumer loyalty through consumer perceived value" - May 2018
8. Statista: 'As a consumer, are you more loyal to a product of a company that showcases a corporate social responsibility (CSR) policy?' - July 2021
9. www.accenture.com: "Life Reimagined: Mapping the motivations that matter for today’s consumers" - 2021
10. marketingcharts.com/Nielsen: "Will Consumers Pay More For Products From Socially Responsible Companies?" – 2015
11. smartinsights.com: "Consumers are increasingly trusting brands that take a stance" - September 2019

Meer van Milieu

Aanbevolen

Terug naar boven